zondag 7 juni 2020

Wiet wiederwiederwied

Als je de laatste weken bij ons thuis zou kunnen meeluisteren tijdens het eten, zou je vast verbaasd zijn. Waarom hebben ze het zo vaak over wiet? Wordt het liedje Nederwiet van Doe maar geluisterd? Wiet, dat past vast niet in het beeld dat je van ons hebt. Ik ben het helemaal met je eens en toch valt het woord wied de laatste tijd vaak. Ik zal je uitleggen waarom?

Door de chemo ben ik regelmatig misselijk. Ik krijg daar nu goede medicijnen voor, Dexametason.  Een groot nadeel van dit medicijn zijn de bijwerkingen en daarom moet je dit middel eigenlijk niet tรจ lang gebruiken. Ik heb al 3 andere soorten anti-misselijkheid medicijnen geprobeerd maar die werkten niet of hadden te veel vervelende bijwerkingen. Daarom toch weer aan de Dexametason.  Dit medicijn had ik al eerder en toen veranderde ik in een brulbek-kikker ๐Ÿค”. Je zult begrijpen dat ik graag zonder Dexametason wil maar....... misselijk wil ik ook niet.

Cannabis

In overleg met de oncoloog heb ik besloten om cbd-olie te gaan proberen. Hij heeft er zelf geen ervaring mee maar dit schijnt ook te helpen.  Cbd wordt gemaakt van de cannabisplant. Je zult nu begrijpen waarom er thuis geregeld grapjes over wiet, spacecake en wiedthee worden gemaakt. Onze jongens vinden het maar wat grappig, hun moeder aan de cannabis. Maar ik kan je geruststellen. Cbd-olie bevat niet het hallucinerende middel thc. Je hoeft dus niet bang te zijn mij stoned tegen te komen ๐Ÿ˜‰. 

Ik slik nu bijna twee weken cbd-olie. Ik merk in elk geval dat ik meer energie heb. Of het ook tegen de misselijkheid helpt, gaan we de komende twee weken ervaren. Maandag begin ik met chemokuur 11. En vanaf dan slik ik geen Dexametason meer. Duimen jullie mee dat het helpt! Ik ben wel benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met cbd-olie.

Chemokuur 11

Maandag begin ik met chemokuur 11. Afgelopen vrijdag sprak ik de oncoloog. Uit het
bloedonderzoek blijkt dat de leverwaardes weer een klein beetje gedaald zijn. Een deel van de waardes zit zelfs op normaal niveau.  We zijn hier erg dankbaar voor. Wat een zegen dat ik deze  chemo redelijk verdraag en dat het goed z'n werk doet. 

Als deze twee weken pillen slikken voorbij is, neem ik een iets langere rustperiode.  Normaal is dat 1 week. Nu ga ik 4 weken rust nemen zodat we begin juli twee weken met vakantie kunnen zonder dat ik met chemo bezig ben. Ik hoop dat ik dan ook wat meer energie heb om dingen te ondernemen. 

Corona

De afgelopen periode was voor iedereen afzien.  Thuis werken, thuis onderwijs, weinig sociale contacten.  Ik mis vooral dat laatste heel erg. Geen uitstapjes naar het Toon Hermanshuis, de crea-ochtend in de kerk, vrijwilligerswerk in Wittesteijn of een bezoekje thuis. Gelukkig gaat het qua corona de goede kant op. Ik merk dat we langzaam ook weer wat meer mensen in huis toelaten. En eerlijk gezegd ben ik daar wel blij mee. Dus wil je koffie/thee komen drinken, als je geen corona-klachten hebt, vind ik dat erg gezellig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten