dinsdag 21 mei 2019

Op de helft

Vandaag chemo 6. Zes, de helft van twaalf. Vanaf nu kunnen we gaan aftellen. Nog zes te gaan en déze eerste behandeling zit er op. Wat is het spannend of het ook z'n werk gedaan heeft. Hoe groot zijn de tumoren in de lever en hoe zit het met de uitzaaiingen in de botten. Na deze 6e kuur volgt een week extra  rust, fijn even extra tijd om te herstellen.

Voor elke chemokuur moet ik bloed prikken. Daarmee wordt gekeken of de rode en witte bloedplaatjes goed hersteld zijn en m'n lichaam weer voldoende weerstand heeft voor een volgende chemostoot. Ook worden elke keer de leverwaardes geprikt. Daaraan kun je zien hoe de lever reageert op de kuur. De eerste kuren daalden de waardes hard en kwamen elke keer dichter bij de normale waarde. En dat is natuurlijk de bedoeling. Vandaag waren de waardes helaas heel erg weinig gedaald en één waarde was zelfs best wat gestegen. Dat is jammer. Maar het was geen reden om de kuur niet door te laten gaan.
De neuropathie is iets waar ze heel alert op zijn. Daar vragen ze écht goed op door. Is er verandering ten opzichte van de vorige keer. Als ik meer last krijg, kan dat een reden zijn om de kuur nog een week uit te stellen. Gelukkig is er weinig veranderd.

CT-scan

Nu ik op de helft van de chemokuren zit,  vindt de oncoloog het een goed idee om elkaar weer te zien en te spreken. Om een duidelijk beeld te hebben hoe de kanker reageert op de kuren, krijg ik volgende week dinsdag weer een ct-scan. Maandag 3 juni spreken we de oncoloog en krijgen dan de uitslag.

Als ik terugkijk op deze eerste helft van de chemo, ben ik tevreden. Ik ben niet ziek of misselijk geweest. Ik voel me best redelijk. Het lastigste is dat al m'n energie wordt opgeslokt door de kuren. Ik ben ontzettend snel moe. Daardoor  blijft er weinig energie over voor andere dingen. Ik moet keuzes maken. Vorige week heb ik me 100% ziek gemeld, een lastige beslissing maar voor nú het verstandigste.  Ik breng m'n dagen door met slapen, lezen en ik geniet van de bezoekjes die ik krijg.

Weinig energie is lastig,  zeker voor iemand die niet van stilzitten houdt en graag voor anderen bezig is. Ik ben nu even stilgezet en probeer te genieten van elke dag die ik krijg. Er zijn zoveel zegeningen die we ontvangen, zoveel om voor te danken, óók nu. Ik ervaar Gods rust en kracht. Soms bespringen me de waarom-vragen. Maar meestal vind ik rust en kracht bij Hem. Hij zál voor ons zorgen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten