dinsdag 10 december 2019

Topsport en kuur 3

Vandaag mochten we weer richting de oncoloog. Hij had goed nieuws. De leverwaarde is iets gedaald, de suikerwaarde is prima. Zaterdag mag ik starten met chemokuur 3. Fijn dat de eerste resultaten goed zijn, dat geeft hoop. Hier zij we dankbaar voor.

Topsport

Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik mijn weken vul nu ik niet meer aan het werk ben en veel thuis zit. Één van de dingen waar ik mee bezig ben is revalidatie. Twee soms drie keer in de week ga ik naar het revalidatiecentrum in Emmeloord. 
Op maandag en vrijdag heb ik altijd een uur fysiotherapie met een groepje van 7 andere kankerpatiënten. Dat is echt topsport. We beginnen met een half uur fietsen. Het is daarbij de bedoeling dat mijn hartslag naar ongeveer 140 gaat zodat ik conditie op ga bouwen. Elke 5 minuten meet je je hartslag en kun je dus zien of het fietsen zwaarder mag of dat het prima is. Als borg wordt gevraagd hoe zwaar je het vindt. Bij mij laten we mijn hartslag meestal nog wat hoger worden omdat ik het nog licht vindt.
Na het half uur fietsen, doen we op de maandag verschillende krachttrainingen voor armen en benen. Op vrijdag is het altijd verschillend. Soms spelen we een spel maar we hebben ook "Just dance" gedaan met de wii.
Zo'n uurtje sport is voor mij topsport. Na die tijd ben ik echt behoorlijk moe.

Een ander onderdeel van de revalidatie zijn gesprekken met een psycholoog.  Dat is 1 op 1. Fijn om met iemand te kunnen praten over alles wat er speelt. Iemand die me kan helpen om dingen op een rijtje te zetten. Heftig, emotioneel maar wel waardevol.

Het derde onderdeel heb ik net afgerond. Dat waren 5 bijeenkomsten, samen met 4 anderen, over het maken van een goede balans in je dagindeling. Hoe verdeel je je energie, welke dingen doe je, doe je genoeg of ben je tè passief. Waarvan krijg je energie en wat kost energie. Hier heb ik ontdekt dat ik wel iets meer kan doen. Iets meer activiteiten verdeeld over de dag met daartussen voldoende rustmomenten. Als ik overdag iets actiever ben, slaap ik 's nachts beter. 
Door bijvoorbeeld een week lang dagschemas bij te houden, krijg je een goed beeld van wat je allemaal doet en hoeveel energie dingen kosten of opleveren.
Het leukste aan deze 5 bijeenkomsten vond ik dat je het in een groep doet.  Je leert van elkaar hoe iemand anders dingen doet, de herkenning bij dingen waar je tegenaan loopt. Ieders verhaal is anders, maar de problemen die we tegen komen in het dagelijks leven, komen erg overeen.

Mijn revalidatietraject stopt ergens begin volgend jaar. Hoe ik dan verder ga met sporten weet ik nog niet. Maar dat een stukje begeleid handig is, heb ik wel ontdekt. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten