donderdag 17 december 2020

Sporten voor een onderzoek

Gistermiddag hadden Bas en ik een lange middag in het UMC Utrecht.  Ik heb me aangemeld om mee te doen aan een studie.  In deze studie kijken ze wat het effect van


sporten en bewegen is bij uitgezaaide borstkanker. Het is een internationale studie waaraan ook mensen in o.a.  Australië, Zweden en Frankrijk 

Voor deze studie wordt de groep in tweeën gedeeld. De ene groep gaat 6 maanden lang, twee keer per week onder begeleiding van een fysiotherapeut sporten. En daarna 3 maanden één keer per week begeleid en één keer per week zelfstandig aan de slag. De andere vijf dagen moet je minimaal een half uur per dag bewegen. De controlegroep moet zelfstandig minimaal 150 minuten per week bewegen.

5 cm gekrompen 

Gister was de 0-meting voor dit onderzoek. De diëtist bepaalde mijn lichaamssamenstelling, ze hebben me gewogen en lengte gemeten. Ik ben gewoon  5 cm gekrompen 😣, waarschijnlijk door de verzakte ruggenwervel. 

Ik moest 3 buisjes bloed afstaan. Dat was leuk.  Ik kwam de prikkamer in en heb direct maar gezegd dat ik heel moeilijk te prikken ben. Zat er een jong grietje dat examen moest doen 🤔. Gelukkig voor haar werd ik doorgestuurd naar een collega. Die collega dacht dat ze het wel even zou doen. Kloppen op mijn armen, voelen...... na een tijdje dacht ze een geschikte ader te hebben. Nee dus, een paar druppels bloed en toen stopte het weer. Een andere collega erbij. Mijn beide armen werden weer uitgebreid bekeken en bevoeld. Een ader op mijn linkerhand stond haar wel aan. En zo waar, er kwam bloed, niet snel maar gelukkig genoeg om 3 buisjes te vullen. Deze worden opgestuurd naar Stockholm waar het bloedonderzoek voor de studie wordt gedaan.

In de gang stond de onderzoekster al op me te wachten, het duurde wel lang. Ze had Bas naar een werkplek gebracht zodat hij deze middag gewoon aan het werk kon. Wij gingen ook naar dit kantoor waar ik een hele rits vragenlijsten mocht invullen.

Fitbit


Om bij te houden hoe actief je bent, krijgt elke deelnemer  aan het onderzoek een fitbit. Dat is een soort  horloge waar het aantal stappen  dat je zet wordt bijgehouden, je hartslag wordt gemeten etc. Op de telefoon zit een app waarmee je ook andere activiteiten kunt vastleggen zoals lopen of fietsen. 
Een tweede onderzoekster kwam om te helpen dit te installeren en goed in te stellen. Om de zoveel tijd worden de opgeslagen gegevens uitgelezen voor het onderzoek. Dit kunnen ze op afstand doen.

Daarna op  naar het volgende onderdeel, een sporttest. Evenwicht, hoeveel kracht ik in mijn handen heb, twee verschillende fietstesten, motoriek.


Yes!!!


En tot slot het belangrijkste van deze dag. In welke groep ben ik ingeloot. Mijn voorkeur gaat uit naar de sportgroep. Een stok achter de deur en 9 maanden begeleid sporten, lijken mij wel wat.  En yes!!!! Ik ben ingeloot in de sportgroep. De onderzoekster gaat een  fysio met oncologie aantekening voor mij zoeken in Emmeloord, er schijnen er verschillende te zijn. Zodra dat rond is, kan ik beginnen met sporten. En nu kan ik al beginnen met dagelijks  bewegen, wandelen of fietsen. 
Ik heb er zin in! Het is leuk om aan dit onderzoek mee te werken maar voor mezelf hoop ik ook dat ik daardoor meer energie krijg en beter in mijn vel kom te zitten. Wil jij ook meer bewegen? Ik zou het leuk vinden om samen te wandelen of te fietsen, bijvoorbeeld een keer per week of per twee weken. Lijkt dit jouw ook wat, laat het me weten.

Voor het onderzoek moet ik over 3 en 6 maanden een keer terug naar Utrecht waar dezelfde test en onderzoeken dan weer worden gedaan. Na 9 maanden stopt het onderzoek  en moet ik nog een vragenlijst invullen.

Na een hele lang middag (van 13.30-17.45 uur) stapten we weer in de auto naar huis. Wat heb ik het getroffen met Bas die met me meegaat naar bijna elk onderzoek of afspraak. Wat vind ik dat ontzettend fijn.

Nu ik toch een blog schrijf zo vlak voor de feestdagen. Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en Gods zegen voor  2021. Wat de toekomst ook brengt, Gods hand geleidt ons.
We hopen dat 2021 een wat normaler jaar wordt en we snel van de corona afzijn. Stay safe en let een beetje op elkaar. 

2 opmerkingen:

  1. Oww dat bloedprikken... ��
    Fijn dat je bent ingedeeld in de sportgroep! Fiets graag met je mee hoor ��
    En ja, zeker een topper, die Bas ��
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen