zondag 4 augustus 2019

Bestraling direct doen?!

Vrijdagmiddag zijn we in Leeuwarden geweest voor een intakegesprek met de bestralingsarts. Ik heb behoorlijk pijn in mijn onderrug. Met medicijnen is het redelijk te onderdrukken maar zodra ik iets meer doe, heb ik ook veel meer pijn. Door deze uitzaaiing te bestralen, kan de pijn verminderen.
Wat een fijne arts treffen we. Betrokken, geïnteresseerd,  doorvragen.  Bij de uitgang konden we ons bezoek beoordelen,  zij heeft er voor gezorgd dat ze van ons een donkergroene smiley kregen.

We gingen er dus vanuit dat we alleen een gesprek zouden krijgen. Nou het werd wel iets meer. Na het gesprek is er een ct-scan gemaakt. Ik moest de plek aanwijzen waar ik het meeste pijn heb. Met een loodsticker werd deze plek gemarkeerd. Daarna werden er met stift kruisen op m'n buik en beide zijkanten getekend. De scan was snel gemaakt.
En wat een mazzel, de bestraling kon ook nog diezelfde middag gedaan worden. We moesten dan wel anderhalf uur wachten. Geen probleem, we vermaken ons wel. In die wachttijd zijn we het centrum in gegaan om lekker te lunchen.

Om tien voor vier stond de bestraling ingepland. En ik was ook écht aan de beurt om die tijd. Ik mocht op een glazen tafel gaan liggen. De getekende kruisen zijn hulplijnen zodat ik in exact dezelfde houding lig als tijdens de ct-scan. Zo kunnen ze de bestralingsapparatuur goed plaatsen. Er zijn twee bestralingen gedaan. Een lange van ongeveer een minuut vanaf de onderzijde (door de tafel heen) en een korte van 10 seconden vanaf de bovenkant. Met ongeveer tien minuten stond ik weer buiten en konden we naar huis rijden.

Extra pijn

Het doel van de bestraling is pijnbestrijding. Een bijwerking voor de eerste dagen is extra pijn en misselijkheid. Die extra pijn heb ik vooral vrijdagavond ondervonden. Gelukkig heb ik extra medicatie als pijnbestrijding en hielp dit ook redelijk. Zaterdag was de pijn redelijk gezakt en vergelijkbaar met voor de bestraling. Maar toen kwam de misselijkheid opzetten. 

Vandaag voel ik me redelijk. Onderin mijn rug heb ik nog wel wat meer pijn, vooral met zitten. De misselijkheid is redelijk over. Het kan een aantal dagen tot weken duren voordat ik merk dat de pijn minder wordt. We gaan het afwachten. Deze bestraling hoeft maar één keer. Mocht het onvoldoende helpen dan kan het over een tijdje nog een keer herhaald worden.

Het was echt super dat ik op één middag de intake, ct-scan en bestraling heb gehad. Fijn als artsen zo meedenken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten