donderdag 24 oktober 2019

Feest in de lever

Vandaag een spannende dag, de scan van mijn hoofd en hersenen. Het is ongelooflijk hoe we de afgelopen week zijn doorgekomen.  We hebben zoveel rust ervaren. Dat komt niet bij onszelf vandaan. Dat kan alleen van boven komen, bij God vandaan.

Vanmiddag dus de scan met daarna de uitslag.  We krijgen dubbel nieuws.  Positief is dat er geen uitzaaiingen in de hersenen zijn gevonden. In de schedel zitten wel uitzaaiingen.
De oncoloog maakt zich daar eigenlijk niet zoveel zorgen over. Zorgelijk is mijn lever. "Het is feest in je lever", zegt hij. Uit het bloedonderzoek dat vorige week is gedaan, blijken de leverwaardes en tumorwaardes weer behoorlijk opgelopen. Voor hem is er maar één behandeling die nu mogelijk is: weer chemo.

Deze chemo zal in de vorm van tabletten worden gegeven. Twee weken lang pillen slikken en dan een rustweek.  Wat voor pillen het precies worden en welke bijwerkingen dit geeft, hoor ik nog van de oncologieverpleegkundige.

Enzym

Ik moet volgende week eerst bloedprikken. Dit wordt opgestuurd naar Amsterdam om te onderzoeken op de aanwezigheid van een enzym. De uitslag van dit onderzoek is er over twee weken. Als ik dit enzym heb, kan ik over 2 weken beginnen met de chemopillen. Ongeveer 4% van de bevolking mist dit enzym. Mocht ik het niet hebben dan is deze chemo niet mogelijk omdat de chemo dan niet kan worden afgebroken.

Om een goed beeld van de lever te maken, zal er met anderhalve week ook nog een ct-scan van de lever worden gemaakt.

Vandaag was voor ons wel even anders dan verwacht. Dat de lever zo achteruit was gegaan, hadden we niet zien aankomen. En ook weer aan de chemo is wel een tegenvaller. Maar als dit de beste mogelijkheid is, dan pakken we die met beide handen aan.

Fijn dat er zoveel mensen voor ons bidden. We ervaren zo veel rust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten