vrijdag 29 maart 2019

Dinsdag eerste chemokuur



Afgelopen dinsdag kreeg ik telefoon uit Amsterdam. Alle gegevens voor de second opinion zijn bij hen binnen gekomen. Waar Sneek dacht dat er een wachttijd van 2 weken zou zijn, vertelden ze me nu dat het wel 4-5 weken kon duren. Als mijn situatie dat tenminste toe zou staan. Aan de ene kant een tegenvaller maar aan de andere kant, als ik echt pas over 5 weken terecht kan, ook wel weer positief. Dan is eerder behandeling niet direct noodzakelijk.
We hebben besloten om de wachtweken lekker te genieten van alles wat nu nog goed te doen is en straks door behandelingen misschien minder makkelijk zal gaan.

Oestrogeen

Donderdag belde de internist uit Sneek. Amsterdam heeft contact met haar gezocht en voorgesteld om te beginnen met anti-hormonale therapie. Ze willen graag dat ik mee ga draaien in een onderzoekstraject. Anti-hormonale therapie is bedoeld om alle oestrogeen in je lichaam kapot te maken omdat deze vorm van kanker daardoor gaat groeien. Elke dag een pilletje en later maandelijks een injectie. En daarnaast voor het onderzoekstraject extra medicatie. Een heel verhaal om uit te leggen wat dit onderzoek is. Vind je het interessant dan kun je er over lezen via deze link .


Chemokuren

Vandaag zijn we in Sneek geweest. In de auto zijn we eigenlijk best positief. Meedraaien in het onderzoekstraject. Zou dat betekenen dat de chemo dan eerst van de baan is? Zo zonnig als het buiten is, zo zonnig is ook mijn gevoel.
Maar het blijkt een hele grote tegenvaller. De leverwaardes zijn zo ontzettend achteruit gegaan ten opzichte van bijna 2 maanden geleden. De internist vindt het niet verantwoord om te starten met de anti-hormonale therapie. Ze wil volgende week starten met chemokuren. Zelf hebben we totaal geen verstand hoe je zulke waardes moet interpreteren. Maar ze kan duidelijk laten zien dat alle lever waardes flink slechter zijn geworden. En ook een aantal waardes die goed waren, staan nu in het rood.

Pff.... wat kan het snel veranderen hoe je je voelt. De grond trilt onder onze voeten. Dit is wéér zo totaal onverwacht. 

We zijn natuurlijk heel benieuwd of de internist contact gehad heeft met Amsterdam en wat zij hiervan zeggen. Helaas is de internist daar vandaag vrij maar maandag zullen ze elkaar telefonisch spreken over deze nieuwe informatie.

Zoals het er nu uit ziet, krijg ik dinsdag mijn eerste chemokuur. De eerste kuur zal in Sneek gegeven worden. De kuren daarna kunnen in Emmeloord gegeven worden.

Van de week kreeg ik van iemand een mooie tekst. "Heer, ik weet niet wat morgen brengt, maar ik geloof dat U mijn toekomst in Uw hand heeft." Daar willen we ons aan vasthouden. Door de tranen en pijn heen. Ondanks al onze vragen, geloven we dat God voor ons zorgt en bij ons is.


6 opmerkingen:

  1. Pff,heftig meissie! Het enige wat ik kan doen is voor je bidden! Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heftig weer...ook mijn gebeden zijn voor jou...
    Al word mijn lichaam niet voorzien
    Van levenslust en kracht
    Al ga ik door mijn zwaarste strijd
    Dan nog zing ik Uw lof
    Uw trouw duurt tot in eeuwigheid
    Uw liefde laat nooit los

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bovenstaande tekst schoot mij te binnen toen ik je blog las,van Matthijn Buwalda...liefs Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve zus...ben er stil van. Geen woorden. Wel gebed. Ik denken aan je. X Jennine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Poulien ,wens je heel veel sterkte bij alles wat je overkomt.Bij dit alles de zekerheid dat God erbij is en ik wens jou Zijn Zegen en nabij heid toe.Gr.Dinie Hop

    BeantwoordenVerwijderen