zondag 14 april 2019

Onder het mes

Morgen ga ik onder het mes. Er wordt dan een port-a-cath geplaatst. Je hebt al kunnen lezen hoe lastig een infuus prikken bij mij is. Met de port-a-cath is dát probleem opgelost.

Port-a-cath

Een port-a-cath is een kleine injectiekamer, een soort dop die onder de huid bij m'n schouder wordt geplaatst. Aan de injectiekamer zit een flexibel slangetje dat uitkomt in een grote ader in de buurt van het hart. Via de port-a-cath kan ik dan de volgende chemokuren krijgen. Of de chemo van dinsdag ook al via de port-a-cath kan, hangt een beetje af van de wond. Hoe gevoelig is het of is het verstandiger om de wond nog even te laten herstellen.

Het inbrengen van de port-a-cath is een operatie van ongeveer een uur. Ik wil het zelf graag onder plaatselijke verdoving met een roesje.  Maar of dat kan en mag wordt morgen op de operatiekamer beslist door  de anastesist. We wachten het maar af.

Ik ben blij dat de operatie zo snel gepland kon worden. Dit gaat heel veel prik-ongemak schelen. Bloedprikken moet wel op de gewone manier gedaan worden. Maar ik weet nu dat via m'n  vinger dat best goed gaat. De prikzusters mogen dus alleen nog in m'n vingers prikken. En het prettige is, dat de port-a-cath gewoon kan blijven zitten.

Morgen voorlopig het laatste gewone infuus. Ik hoop dat ik een verpleegster heb die goed kan prikken.

1 opmerking:

  1. Sterkte morgen Poulien, en natuurlijk ook Bas en de rest van jullie gezin.

    BeantwoordenVerwijderen