dinsdag 30 april 2019

Gevoelloze vingers

Vandaag chemo 4. Tenminste..... dat was de bedoeling. Maar het is niet doorgegaan. De bloedwaardes waren allemaal prima. De leverwaardes zijn in de afgelopen weken zelfs weer gehalveerd.  En toch heb ik geen chemo gekregen. De reden is neuropathie, gevoelloosheid in m'n vingertoppen.

Neuropathie

Afgelopen week kreeg ik daar voor het eerst écht last van. Vooral in m'n duimen en wijsvingers zit in het bovenste gedeelte weinig gevoel, net of de vingertoppen verdoofd zijn. In de andere vingers is het minder maar ook daar zit minder gevoel in. Bij neuropathie zijn de zenuwuiteinden beschadigd. Daarom komt het voor in handen en voeten.
Afgelopen week merkte ik het vooral bij het uitdrukken van medicijnen uit een strip, dat ging een stukje lastiger.

Neuropathie is een bekende bijwerking van de chemokuren die ik krijg. Meestal herstelt het zich na het eind van de kuren. Omdat ik nu in de rustweek hier last van heb gekregen, ging de kuur vandaag niet door. En volgende week wordt de dosering van de chemo naar beneden gebracht. Met een extra week rust hopen ze dat het gevoel in m'n vingers weer wat herstelt.

Extra rustweek

Baal ik hier nu van. Aan de ene kant natuurlijk wel. Ik had graag chemo 4 gekregen. Dóór met de behandeling. En deze bijwerking is lastig en vervelend, zeker als het blijvend zou zijn.
Een extra rustweek geeft me de kans om nog wat verder te herstellen. Ik heb besloten het positief te zien en te genieten van deze extra week rust.

1 opmerking:

  1. Moedig hoe je ermee omgaat lieve Poulien!
    Probeer inderdaad te genieten van deze extra rustweek!
    Liefs Gerrieke

    BeantwoordenVerwijderen