dinsdag 16 april 2019

Smaaktest

Het begint inmiddels een vertrouwd ritje te worden naar het ziekenhuis in Sneek.  Vandaag mochten we heen voor chemo 3. Gelukkig zijn de bloedwaardes weer goed en kan de kuur door gaan. En ook de leverwaardes zijn weer mooi gezakt, fijn!! Kasper doet z'n werk goed.
De verpleegster heeft de primeur en mag de port-a-cath voor het eerst aanprikken. Wát een verademing. Eén klein prikje en het infuus zit er in. Wauw wat super dat deze mogelijkheid bestaat. Ík ben er blij mee.

Koeling blijft in Sneek

Helaas kan de koeling niet naar Emmeloord. Ze hebben het niet met zoveel woorden gezegd maar het schemert wel door uit het bericht dat de oncologieverpleegkundige  kreeg van de technische dienst. Het apparaat is gewoon te duur! Ik snap ook wel dat je een apparaat van € 20.000 niet wekelijks in een auto wilt vervoeren. Het is geprobeerd maar helaas..... We blijven gewoon op en neer rijden.

Smaaksturing 

Door de chemo verandert mijn geur en smaak. M'n tong voelt iets verdoofd, net een lap leer. Met minder geur en smaak is al het eten veel minder smakelijk. De koks in het ziekenhuis hebben daarom een smaaktest ontwikkeld. Vanmiddag kwam hij met mij die test doen.
Foto van de website van
het Antonius.

Ik kreeg als eerste een klein bakje en moest eerst ruiken en daarna proeven. Het ruikt iets zoet, dropachtig, en smaakte ook een beetje zoet. Maar wat het is, ik heb geen idee? Bas ruikt en proeft direct vanille, wat het ook is. En zo volgen er meer bakjes met oa azijn, wat ik wel goed ruik en proef.  Mierzoet suikerwater, wat voor mij maar een klein beetje zoet smaakt. Peperwater voel ik wel op mn tong maar scherp.... nee!

Bij alle verschillende soorten smaken is mijn smaak heel erg afgevlakt en ook ruiken is een stuk minder.  Gelukkig  krijg ik heel veel tips welke kruiden en specerijen kunnen helpen om meer smaak aan het eten te geven. Maar ook welke extra toevoegingen je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door augurk, kappertjes  of zilveruitjes door een salade toe te voegen of een schijfje gember bij je water te doen. 

Het is gaaf om de passie van deze kok te zien. Hij bloeit helemaal op als hij vertelt en blijft vertellen. Super leuk om te zien. Via de mail krijg ik nog een persoonlijk advies. 
Mijn  reuk en smaak komen er niet door terug, maar deze tips gaan me zeker helpen om het eten smakelijker voor me te maken. En daardoor ook voldoende te blijven eten en niet af te vallen.

En m'n gezin zal me af en toe een beetje moeten helpen door tijdens het koken mee te proeven. Ze kunnen me niet meer vertrouwen als het om smaak gaat. Terwijl ik juist altijd sta te proeven om iets lekker te krijgen. Het zou toch jammer zijn dat het voor mij lekker smaakt maar bij hen de tanden uit de mond vallen zo zoet als het is...😅🤣

Geen opmerkingen:

Een reactie posten